Ny med orkide?

Tänkte börja lite simpelt med bara ett par tips hur man tar hand om dessa älskade blommor. Det sägs att det är ganska svårt, och sen sägs de att det är en myt. Jag vet inte vad jag egentligen ska ställa mig på för sida? Det är lätt men endå inte... Att få dom att överleva är väl ingen större konst. Men att få dom att må bra, trivas och blomma är dock lite knepigare. 
 
Som nybörjare med orkidéer tycker jag ibte man ska göra det för svårt för sig själv. Här är några viktiga punkter:
 
-Ljus, dom ska stå i ett skuggigt fönster. Solen får inte nå bladen då bränns dom sönder. 
-Vattna inte för mycket, det är ofta de största felet folk gör, vattna max en gång i veckan.
-Ha alltid kvar blomman i plastkrukan, då kan man lätt kolla på rötterna när dom behöver vattnas. Om rötterna är gröna, behöver dom inte vatten är dom ljust gråa behöver dom vatten. Men så länge det finns kondens på plastkrukan kan man vänta lite med att vattna även om rötterna är gråa. 
 
(bilderna är lånade från Google)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

alltomorkide.blogg.se

På denna blogg kommer jag skriva om mina orkidéer och tips på hur man tar hand om dom.

RSS 2.0